Asjade väestamine

 
17.04.2017
Isidorus D'Arendia   

Tänases päevas on inimestel sageli ettekujutus, et on olemas asju, millel on vägi iseeneses. Olen nooruses seda isegi arvanud ja mul vĹ‘ttis palju aega selle narrusest arusaamine. Selline „harripotterlik“ lähenemine on vägagi levinud ja paljud inimesed pĂĽĂĽavad ennast ĂĽmbritseda "pĂĽhade esemetega". Olen kohanud inimesi, kes jooksevad jalad rakku, et saada pĂĽhitsetud palvehelmeid, kristalle, tĂĽkke artefaktidest vĹ‘i ehitistest, et neid siis härdalt taskus kanda vĹ‘i kaelas hoida ning seeläbi loodetakse saada kaitset mingisuguse kurja vastu vĹ‘i pelgalt loota „kĹ‘rgematele jĹ‘ududele positiivselt silma paista“. Sageli omamata vähimatki ettekujutust kes-mis-miks-milleks see kĹ‘rgem jĹ‘ud on. 

See fenomen ei ole uus ning on läbi aja ka erinevad varjundeid kandnud, kuid oma pĹ‘hiolemuses on see ikkagi vale, ebatĹ‘ene olnud. Ja seda mitte sellepärast, et esemetel vĹ‘i artefaktidel ei vĹ‘iks olla väge vaid pigem sellest kuidas see vägi neisse saab. Mis on muna ja mis on kana. 

On inimliku nĹ‘rkuse tunnus otsida abi vĹ‘i jĹ‘udu mingist asjast, sest see protsess toimib veidi teisiti. Kui pĂĽĂĽda teemale läheneda religiooniloolisest aspektist, siis artefakt saab tähenduse inimesele läbi inimese enda usu. Tähtsust ei oma religioon, saati siis konfessioon. Hetkel räägime vaid usust kui irratsionaalsest, idealistlikust maailmamĹ‘istmisest. Vaid inimese usk annab tähenduse ja selle läbi ka väe mingile objektile. Kuna inimene omab vaba tahet ja seeläbi valikut kas liikuda Jumalas vĹ‘i Jumalast eemaldudes, siis see sama vaba tahe määratleb ka inimese väärtuste ruumi. Läbi väärtuste ruumi, aga toimub ka interaktsioon erinevatesse objektidesse, sealjuures ka asjadesse, mis on meie ĂĽmber. Osad neist asjadest ei oma meile otsest praktilist tähendust, kuid inimene vĹ‘ib läbi oma väärtuste ruumi neile anda tähenduse. Läbi selle tähenduse saab see objekt inimene jaoks oluliseks, justkui omandab väe andmaks oodatud abi. Alles seejärel saab see objekt mĹ‘jutada inimest, anda talle keerulises olukorras tuge, kuid seda mitte selle läbi, et objektil oleks mingit väge iseeneses vaid selle läbi, et objekt tuletab meelde, intensiivistab neid aistunguid ja reaktsioone (nende hulgas ka usul pĹ‘hinevaid, on see usk siis millesse iganes), mis mĹ‘jutavad inimese irratsionaalseid, idealistlikke kogemisi. Omal viisil saab tĹ‘mmata paralleeli platseeboefektiga. Tänapäevases arusaamas ei ole platseebo puhul enam tegemist (enese)pettusega vaid tegemist on välise abi asendamisega sisemise abiga, mille genereerib usk. Sellest tulenevalt on platseebo väga oluline termin ja mehhanism ka väljaspool meditsiini. Ehk siis „бережёного бог бережёт“. 

Kuidas siis toimub asjade väestamine? Ăślaltoodud näide palvehelmestest on sarnane erinevates religioonides. Palvehelmed iseenesest ei oma mingit muud väärtust kui vaid on tavalisel tööriistal. Puusepp hoiab väga oma kirvest ja seda mitte sellepärast, et kirvel oleks iseeneses jĹ‘ud midagi anda (väljaarvatud mĹ‘ned muinasjutud) vaid kirvega saab puusepp teha midagi, millel on väärtus, tuginedes sealjuures omandatud oskustele. Sama kehtib ka palvehelmeste kohta. Vaid neid kasutades palveteks saab teoks väärtus ja see on palveväärtus, mida aitasid saavutada palvehelmed, kuid palve tuli inimeselt Jumalale ning Jumalalt armu näol väelike toimetena inimesele. Nii see toimib religioonilooliselt ja mitte teisiti (Griffindori ĂĽmbrus väljaarvata). Nagu näeme, siis palvehelmestel enestel puudub roll väärtuste loomisel vĹ‘i isegi vahendamisel. Seeläbi on nende näiteks kaelas kandmine Ĺ‘igustatud vaid siis kui selle eesmärk on kerge kättesaadavus palveks. Kui seda pole, on see lihtsalt narrus. 

Siit me näeme, et väärtust kandvast objektis taandusid palvehelmed väärtust vahendavaks tööriistaks. Seega kui keegi pĹ‘letab mĹ‘nda pĂĽhakirja, siis kurja sĂĽndimise hetk ei ole mitte see pĹ‘letamine vaid hetk kui see inimene on pöördunud ära oma Jumalast andumaks pisikestele, isiklikele pahedele, et saada naudingut vĹ‘i tĹ‘sta enesehinnangut läbi teiste alandamise vĹ‘i hullemal juhul hävitamise. See on iseenesest tugeva alaväärsuskompleksi ilming ja selle pideval kordumisel viitab ilmselt olulisele häirele, mis omakorda vajab kindlasti ravi. Ravi ei pea olema meditsiiniline, vĹ‘ib olla ka milline iganes ĂĽhiskonnast eemaldamine. Sest pĂĽhakiri iseeneses, pelgalt asjana (on ju tegemist mingile materjalile kantud kirjamärkide kogumikuga), ei oma väärtust vaid saab väe läbi inimese väärtuste ruumi, kuid selle ruumi loob ja sellest saab osa inimene ikkagi ise, omast vabast tahtest tuleneva soovi läbi järgida oma Jumalat. On see siis Kolmainu Jumal, Allah, Maaema vĹ‘i mingikujuline Buddha. Muna ja kana ei vaheta kunagi kohti, olenemata religioonist, mĂĽtoloogiast vĹ‘i muust idealistlikust Ĺ‘petuste kogumist, mida järgitakse. 

Siit me vĹ‘ime näha, et artefaktide hävitamine vĹ‘i valekasutus ei muuda mingilgi moel neid väärtuste ruume, mis annavad neile artefaktidele tähenduse. Seega on need tegevused mĹ‘ttetud, tähenduseta tegevused, mis kĹ‘ige enam vĹ‘ivad omada vaid meediaväärtust. Sellest on andnud tunnistust, läbi ajaloo, ka erinevad religioosselt mĹ‘testatud rĂĽĂĽsted ja puhastused, mis pole kunagi suutnud märkimisväärselt oma tegelikku objekti kahjustada, saati siis hävitada, aga see on juba teema egregoridest ja sellest kunagi hiljem.   

Lisa 19.04.2017 (tuginedes vestlusele Ioani ja Marikaga)  

Toodud mőtisklus ei ole mőeldud pisendamaks reliikviate ja pühitsetud artefaktide tähendust. Autor on kaugel ikonoklasmist ja esemete tähenduse muutumise eitamisest läbi pühitsemise. Tuleb lihtsalt tähele panna muna ja kana klauslit. Asjadel on maailmas oma kindel viis olla ja teisti nad ei ole. On normaalne, et üks kummardab oma Jumalast seatud pühadust, kuid eesmärk ei ole mitte kummardamine vaid läbi kummardamise ühe osaduse suurendamine tema Jumalaga. SEE ON EESMÄRK ja seda ei saa ega tohigi keegi pisendada. Ülaltoodud mőtiskluse eesmärk on püüd vältida, et viis muutuks eesmärgiks iseeneses. Miks on see nii, sai mulle selgeks viimasest "Plekktrummist" kus Kalle Kasemaa sedastas lääne ja ida filosoofilise mőtte hiliste trendide erisuse läbi epistemoloogilise ja ontoloogilise vahekorra. Me tegeleme liialt viisidega ja küsimustega mil viisil ja kuidas. Oleme unustanud tegeleda küsimustega kes, mis ja miks.

Aulise isa Ingmari kommentaar:

Arusaadav ja ammendav. Deskripitiivne ja proklamatiivne.

Lugemise ajal turgatas mulle meelde see, millele pretendeerivad kolm abrahamiitlikku religiooni: juutlus, kristlus ja islam. Nimelt see, et usk Jumalasse on teistsugune reaalsus, kui muud, inimese enese usu jőuga sooritatud tähenduste loomised. Uskuda Jumalasse saab vaid see, kellele Jumal on end ilmutanud ning andnud selle uskumise vőimaluse. Seetőttu nimetatakse neid religioone ilmutuslikeks. Kas niisugusest usust saab ka loobuda, ilma Jumala loata, ma ei oska öelda.