Conventus Terra Mariana > ├ťhiskond > Eliit Eestis (2001)

Eliit Eestis (2001)


Raivo R. Raave
vaimulik
Foto: erakogu

Rahvuslikult eliidilt on ikka oodatud, et ta v├Ąljendab kultuurilist identsust ja s┼Ĺnastab rahvuslikud eesm├Ąrgid. T├Ąna n├Ąib eliit rahvuslikku kasutavat ainult astmelauana globaalsele areenile j┼Ĺudmiseks. Veelahe p├╝├╝dlikult globaliseeruva eliidi ja rahva vahel paistab ├╝ha enam kasvavat: r├Ą├Ągitakse otsekui erinevat keelt.
Juba v┼Ĺib ├Âelda, et kui sa pole rahvusvaheline mees v┼Ĺi naine, siis pole sa midagi – sind pole maailma jaoks olemaski. Rahvusvaheliseks l├Ąinud eliit j├Ą├Ąb aga kodurahvale vaid kaugeks ja k┼Ĺrgeks t├Ąheks, heal juhul rahvusliku imidzhi m├Ąrgiks, kelle tegemistest uhke kuulda.
Tavaliselt eristatakse ├╝hiskonnas poliitilist, majanduslikku ja intellektuaalset eliiti. Poliitiline eliit pole eestlaste eriline austusobjekt kunagi olnud. Oskar Looritski on viidanud sellele, et poliitikasse minek on eestlasele t├Ąhendanud ka ikka seda, et muuks m┼Ĺistlikuks lihtsalt ei sobita.
Majanduseliit on kahtlemata tegija ja praktikuid kuulatakse ikka. Olgu kasv┼Ĺi sestap, et "when money talks, bullshit walks". Aga kui n├╝├╝d meie majanduseliiti vaadata, siis ├╝ha v├Ąhem s┼Ĺltub neist. P├Ąrisomanikud on v┼Ĺ┼Ĺrad.
Eestlane on ikka kuulanud oma vaimseid juhte. Hurda "saagem suureks vaimult" on hingestanud siiamaani. XX sajandi algul andis m┼Ĺttemallid Noor-Eesti h├╝├╝des "olgem eestlased ent saagem ka eurooplasteks. Vene ajal lauldi Paul-Eriku j├Ąrgi "p┼Ĺgene vaba laps" ja korrati kui loitsu Kaplinski s┼Ĺnu "├ťks kuningas oli kord maata."
T├Ąnaseks on toonased poeedid-prohvetid profaneerunud: kes teeb poliitikat, kes toimetab, kes rebib kibestunud kildu, kes on end sisepagulaseks kuulutanud. K├╝mme aastat tagasi oli veel neid, kes lootsid kuningriigi projektiga rahvusv├Ą├Ąrtused sakraliseerida ent l├Ąksid needki k┼Ĺige mammona teed.
Noor intelligents aga kiikab Manhattani ja Rooma ja Br├╝sseli poole. On minemas ja juba l├Ąheb ja vahest k├Ąib kaugelt kodu kaemas. Teadust eesti keeles ei tee ja eesti omakirjanikest on j├Ą├Ąmas vast Luts ja m┼Ĺni p├Ąevakirjanik.
Praegune eliit on ├╝ha enam seotud manipuleerivate praktikatega. Lihtsustatult: kui Henry Ford sai rikkaks seel├Ąbi, et igal ameeriklasel oli v┼Ĺimalus saada auto, siis t├Ąnane Sorose t├╝├╝pi metakapitalist soetab varanduse seel├Ąbi, et neile, kellega ta opereerib j├Ą├Ąvad t├╝hjad taskud.
K┼Ĺige keerulisem metakapitalismis ongi see, "et pole v┼Ĺimalik mingi kultuuriakt v├Ąljaspool kapitali massiivset Olemist" nagu Fredric Jameson seda on s┼Ĺnastanud.
├ťks k├Ąsitlus on meie meelest siiski v┼Ĺimalik ja see on traditsionalistlikul ilmutuslikul alusel p├╝siv vaimsus. Me ei ├╝tle religioossus, sest religioossus on vaid selle ├╝ks v├Ąline vorm, mis v┼Ĺib ja ilmselt peabki muutuma, kui tahetakse j├Ąlgida jumalikku lihakssaamise ehk objektiga samale tasandile laskumise mudelit. Mis muutuda ei saa, on selle sakramentaalne sisu.
Eesti on ├╝ks maailma sekulariseerunumaid – kui mitte k┼Ĺige ilmalikum maa – selle poolest, et kiriku m┼Ĺju ├╝hiskonnas on ├╝liv├Ąike. Oleme kaotanud ka sideme oma traditsiooniga, mis olemuselt on boreaalne tunnetus integreerunud rahvakatoliiklusega ja mille j├Ąljed on rahva alateadvuses siiani.
Olemuslikult on intellektuaalsus ja vaimsus ├╝he asja kaks k├╝lge ja intellektuaalsuse tipp pole filosoofia profaanne sf├Ą├Ąr, vaid sakraalne tarkus. ├ťhe maa vaimne eliit peab endas kandma nii rahvuslik-traditsioonilist arhet├╝├╝pi kui n├╝├╝disaja teadmisi, vast siis suudab ta t├Ąita oma ├╝lesannet maa soolana.
Kui vaimne eliit ei j├Ąrgi oma kutsumist ja ei v┼Ĺta sisse oma positsiooni, on v┼Ĺimu tegevus piiratud, sest puudub ├╝henduskanal trantsendentsega, puudub side seadmusega.
Ja kuni ├╝hel maal puudub see eliit, ei saa sel maal olla ka loomulikku korda, mistahes seadusi ja reforme ka ei tehtaks. Tasakaalu, harmooniat ei teki – dao ei voola. Ja eliit saab olla ainult vaimne, sest eliit ei t├Ąhenda midagi muud kui elitaarsust VAIMUS.
Printsiibid nii f├╝├╝silise, majandusliku kui poliitilise ja isegi teadvusliku sf├Ą├Ąri korrastamiseks tulevad ikkagi VAIMUST ja neid ei pea v├Ąlja m┼Ĺtlema – need on olemas, on vaid vaja nende taipamist, esindatust, nende manifestatsiooni.

© Conventus Terra Mariana