Conventus Terra Mariana > Concordia > Mis on Rahuriik?(2008)

Mis on Rahuriik?(2008)

Tekst: Jako Kull

Head rahuriiklased!

1. Eelmisel nädalal tõid head inimesed mulle ukse vahele kätte ühe ajakirja, kust lugesin, et Gröönimaa põlisrahvas inuiidid peavad sõda mõistetamatuks ja vastikuks ning selle kohta puudub neil isegi sõna.
Inimesed, kes täna on siia kogenenud, on ilmselt kõik sellised, kes mõistet Rahuriik endas kanda soovivad, selle eest võidelda soovivad, rahuriiki nii endale kui kaasinimesele tuua soovivad. Ja selline soov ja tahtmine on täiesti inimlik – kes see üldjuhul ikka sõda tahaks.

Ent teisalt: tundub jah, et keegi ju ei taha vägivalda. Jama kui keegi Mari kuskil lasteaias ütleb: mina tahan kurjaks saada, mulle meeldib vägivald. Aga läbi ajaloo on kõigil üks kõik mis kurja tegijatel ikka õigustus olemas olnud, kui kurja teed. Ka kõikides pühakirjades on kirjas näiteid usuliselt õigustatud vägivallast –ehk siis on kergem sõtta minna kui Jumal ikka nii tahab. Või kui inimene mõtleb, et volitus tuleb otse Jumala käest – no mis siis viga, vastutus langeb ära (nagu kunagi ristisõdijadki, kristluses ju andeksandmine olemas – mõnes võib-olla ka pole). Deus volt- psühholoogiliselt kerge nüüd tappa!

Jah - et masse veenda, tuleb olla siiras, ja eks ka ollaksegi. Seega ei loobu õelad oma nn võimust rahumeelselt. „Ei ole hea keegi muu kui üks – Jumal” (Lk 18:19).

2. Vana ennustuse kohaselt tuleb rahuriik siis, kui Hagia Sofia kirikutorni tipus taas rist on...

Mis on riik ja mis on Rahuriik? Kas need on kvalitatiivselt erinevad mõisted või on Rahuriik defineeritav riigi-mõiste kaudu, olles selle mingiks osaharuks, eeldatavalt küll eeskujuks olevaks ja pürgimisväärseks osaharuks. Kas tuleks täna siin riigi mõistet defineerima hakata? Ja mis on rahu?

Ja ilmselt tulebki võtta Rahuriiki riigi-mõiste osana, sest muidu ei oskaks tast üldse rääkida. Ja kas me peame tast üldse rääkima ehk on inimesel seda Rahuriiki üldse vaja?

Augustinus räägib: „Mis puutub riiki, siis sellistena nagu jumal inimese lõi, enne pattulangemist, inimesed seda ei vajanud. – oli Rahuriik. Riik muutub vajalikuks pattulangemise järgse inimloomuse kahjustatuse, selles tekkinud tahte pahelisuse tõttu. Kui ei oleks pattulangemist toimunud, võinuks riiklik sund mitte tekkida”. Aga taolised sunnipiirid tekkisid.


3. Rahuriigis ei ole piire –on piiritu-, sest piir tekitab konflikte ehk mitterahu, rahutust. Kui on üleüldine rahu, siis pole riiki tarviski, vähemalt inimesele teadaoleval kujul.

Aga samas: praegune inimene tahab vast sellist Rahuriiki e sellist olemist, kus temal ehk inimesel endal hea oleks, ilma et kaasinimesel sama hea olema peaks. Kõhutunne ütleb, et olulisem ei olegi see, kas sõda meeldib või mitte, vaid kui inimene on patsifist, siis selline hoiak on reaalselt veenev alles siis, kui ta on valmis hoolima rahust rohkem kui heaolust, mille tagamiseks tuleb vahel pidada ka sõda. Praktika on tõe kriteerium.

4. Kas Rahuriigis on midagi tegemist loojaga/jumalaga? Kes seal on? Kas kõik koputajad pääsevad sisse? Ja kas kõik tahavadki saada? Sest Rahuriik on vast eelkõige VAIMNE HINGESEISUND – rahutundega inimene ei seagi üles küsimust, mis või kes rahu on. Rahutundega inimene on RAHULE JÄÄNUD (justkui matustelgi öeldakse, et inimene on rahul), aga ilmselt ka mitte rahule sündinud.

5. Kristlik-piibellikult võiks Rahuriigi mõistet otsida kristoloogia (õpetus Kristusest),  soterioloogia (päästmisõpetus) või eskatoloogia (õpetus tulevastest aegadest) valdkondadest. Ja muidugi igaühe südamest.

6. Eelneva lõigu temaatikaga seostub otseselt Jeesuse Kristuse taastulemise doktriini alusõpetus, mida nimetatakse millenialismiks. Sellest tulenevad kolm eri õpetust: premillenianism, amillenianism ja postmilleanianism. Neid, kes usuvad, et Jeesus Kristus pöördub maailma tagasi ja rajab oma kuningriigi ehk Kristuse teine tulemine juhatab sisse 1000-aastase rahuriigi, nimetatakse premillenialistideks; neid, kes usuvad, et milleenium on vaimulik kontseptsioon, mis juba kestab ehk kogu Kristuse valitsemine ongi 1000-aastane rahuriik (tegelikku tuhande aastast rahuriiki aset ei leia, sellena tuleb mõista koguduse üldist teenimist), nimetatakse amillenialistideks; neid, kes ütlevad, et kirik saab valitsema enne Jeesuse Kristuse taastulekut ehk enne tuleb 1000-aastane rahuriik ja siis Kristus, nimetatakse postmillenialistideks.

7. Austatud Rahuriigi poole püüdlejad! Jagunemine ühte või teise riiki, inimsoo teekonna algus, algab juba Aadama järglaste hulgas: Kain on maise valdkonna, Aabel aga taevase rajaja.

Räägitakse veel, et pärast viimase kosimiseas neitsi ohverdamist saabub rahuriik, ei mingeid sõdu ega vallutusi ega hädasid enam, vili kasvab jõudsamalt, kari muutub rammusaks. Inimesed, kes on täna selles linnas, elavad igavesti. Seda juttu küll ei usuta, kuid räägitakse ometi ja igaüks natuke erinevalt. Ka meie oleme siin erinevad….Loodetavalt ongi täna kutsutud kooslus piisavalt erinev, et kohtumise temaatikat nii siit kui sealt vaadelda.

Järve Jaan, Pärnumaa 18. sajandi prohvet, ütles, et tuhandeaastane rahuriik ei saa enne tulla, kui Vene tsaar oma Kremli aknast tsaaririigi piirid ära näeb.

Avamegi iseenda piirid rahu tuppa toomiseks….

© Conventus Terra Mariana